بیماری COVID-19 باعث کاهش سطح تستوسترون می شود

6 مارس 2021- محققان گفتند که بیماریCOVID-19 ، می تواند به سطح هورمون تستوسترون در مردان آسیب برساند .یک تیم از محققان در ترکیه اعلام کردند که آنها ارتباطی را بین سطح پایین هورمون مردانه و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه (ICU) به دلیل عفونت ویروس کرونا یافته اند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که سطح پایین تستوسترون می تواند دلیل این امر باشد که چرا برخی از مردان پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، بدحال تر می شوند. اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این ویروس می تواند در واقع سبب کاهش سطح تستوسترون شود.

پرفسور Selahittin Çayan، استاد اورولوژی در دانشگاه مرسین و بیمارستان آموزشی و پژوهشی شهر مرسین، گفت: تستوسترون با سیستم ایمنی اندام های تنفسی مرتبط است و سطح پایین تستوسترون ممکن است خطر عفونت های تنفسی را افزایش دهد.همچنین سطج پایین تستوسترون با بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت و مرگ و میر ناشی از آن در مردان در ICU مرتبط است، بنابراین درمان تستوسترون همچنین ممکن است مزایایی فراتر از بهبود نتایجCOVID-19 ، داشته باشد.

پرفسور Çayan، گفت: در این مطالعه ما دریافتیم که افزایش شدت COVID-19، با کاهش میانگین تستوسترون کل مرتبط است. میانگین سطح تستوسترون کل در گروه ICU به طور قابل توجهی کمتر از گروه بدون علامت بود.بیمارانی که فوت کردند، میانگین تستوسترون تام آنها به طور قابل توجهی پایین تر از بیمارانی بودند که زنده مانده بودند.

این مطالعه شامل بررسی 438 نفر بود که 232 نفر آنها مرد بودند. همه شرکت کنندگان آزمایشCOVID-19  مثبت داشتند. از هر فرد شرح حال بالینی دقیق، معاینه فیزیکی کامل و اسکن گرفته شد.

پرفسور Çayan، افزود: می توان توصیه کرد که در زمان تشخیص COVID-19، سطح تستوسترون نیز آزمایش شود. در مردانی با سطح پایین هورمون های جنسی که آزمایش COVID-19 مثبت دارند، درمان تستوسترون می تواند پیش آگهی آنها را بهبود بخشد. البته تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.

یافته های این تحقیق در مجله The Aging Male منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/covid-19-found-to-lower-testosterone-levels.html